Szanowny Panie Starosto,
zwracam się z zapytaniem dotyczącym skali nocnej sprzedaży napojów alkoholowych oraz związanych z tym interwencji służb na terenie powiatu rawickiego.
Uprzejmie proszę o:
Informację o liczbie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych między godz. 22:00 a 6:00 na obszarze powiatu, z podziałem na gminy (Rawicz, Bojanowo, Jutrosin, Miejska Górka, Pakosław) oraz rodzaj punktu (sklep / stacja paliw / inny). W miarę możliwości proszę wskazać podstawę i kategorię zezwolenia (do 4,5% i piwo; 4,5–18%; powyżej 18%). Proszę o dane za ostatnie 1–2 lata.
Informację o liczbie interwencji w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym oraz w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej („wieczorynka) w godz. 22:00–6:00, w których w dokumentacji odnotowano związek ze spożyciem alkoholu (jako przyczyna lub okoliczność zdarzenia).
Informację o interwencjach Policji na terenie powiatu w godz. 22:00–6:00, w których ustalono związek ze spożyciem alkoholu (m.in. zakłócanie porządku, dewastacje, przemoc domowa, wykroczenia w miejscach publicznych, kierowanie w stanie nietrzeźwości).
Informację, czy Zarząd Powiatu podejmował działania koordynacyjne lub występował do gmin powiatu z rekomendacją rozważenia ograniczeń nocnej sprzedaży alkoholu (np. dla wybranych obszarów/osiedli szczególnie dotkniętych zakłóceniami porządku) oraz ocenę Pana Starosty co do zasadności wprowadzenia takich ograniczeń w godz. 22:00–6:00 na terenie gmin powiatu – w świetle danych o interwencjach służb i doświadczeń innych samorządów.
W przypadku uznania zasadności – informację o planowanych działaniach (tryb, harmonogram, partnerzy) oraz proponowanym zakresie terytorialnym i trybie zasięgania opinii właściwych organów gmin.
Dodaję, że dobrą praktyką przed wprowadzeniem ograniczeń jest zebranie lokalnych danych potwierdzających, iż nocna sprzedaż (22:00–6:00) negatywnie wpływa na porządek publiczny i zdrowie, co wzmacnia legalność uchwał i ich odporność na skargę.
Uzasadnienie:
Art. 12 ust. 4–5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi upoważnia radę gminy do wprowadzenia – dla obszaru całej gminy lub wskazanych jednostek pomocniczych – ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, między 22:00 a 6:00; uchwała wymaga zasięgnięcia opinii jednostek pomocniczych.
Koordynacja na poziomie powiatu (gromadzenie i analiza danych z KPP, SOR, NŚOZ, gmin) jest celowa dla oceny skali zjawiska, choć uchwały podejmują gminy.
Potencjalne korzyści dla gmin/powiatu:
• Bezpieczeństwo i porządek publiczny – mniej zdarzeń pod wpływem alkoholu w nocy w pobliżu sklepów i stacji; spadek liczby interwencji służb.
• Odciążenie SOR i „wieczorynki” – mniej incydentów okołourazowych i zatruć związanych z nocnym dokupywaniem/dopijaniem alkoholu.
• Lepsza jakość życia mieszkańców – mniej hałasu, zaśmiecania i dewastacji; niższe koszty porządkowe dla gmin.
• Możliwość precyzyjnego ukierunkowania – uchwały mogą obejmować konkretne jednostki/osiedla o najwyższej koncentracji problemów.
Z wyrazami szacunku
Barbara Bogacka-Gancarczyk
Radna Powiatu Rawickiego
Odpowiedź do Interpelacja (pisma_wyslane_wg_kompetencji.pdf)
w sprawie nocnej sprzedaży napojów alkoholowych na terenie powiatu rawickiego
w sprawie ścieżki rowerowej w lesie między Szymanowem a Słupią
w sprawie ustawienia stojaków rowerowych i udostępnienia powiatowych rowerów we wsi Szymanowo
w sprawie utworzenia terenowego punktu paszportowego w Rawiczu
w sprawie wartości inwestycji drogowych
w sprawie zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników hulajnóg elektrycznych
w sprawie organizacja powiatowych uroczystości
w sprawie reaktywacji szkoły rodzenia
w sprawie inwestycji drogowych
w sprawie rozbudowy infrastruktury rowerowej
w sprawie budowy ścieżki rowerowej do Zielonej Wsi
w sprawie utworzenia Młodzieżowej Rady Powiatu Rawickiego
w sprawie organizacja zbiórek tekstyliów